Malam.

Kopi yang rasanya dah terbayang oleh wangi susu badam yang berselirat di aromanya terasa seperti aku. Serabut. Seolah-olah aroma kopi itu tidak lagi suci. Tidak lagi boleh berdiri sendiri. Sama juga seperti otak aku yang neuronnya entah melingkar ke arah mana. Sekejap di timbunan baju yang masih belum berbasuh. Sekejap lagi hinggap di setiap tugasan yang masih belum bersentuh. Sekejap lagi di hati yang aku tak tahu apa rasanya.

Aku juga begitu, tak mampu lagi suci atas semua tanggapan-tanggapan yang tertampak di akal, bibir dan hati. Aku bukan lagi yang suci. Ketidaktahuanku dikoyak, tersimpan kemas di dalam kotak. Aku tidak lagi suci dari kejahilan. Aku tahu dunia ini kejam, dan aku adalah isinya. Aku tahu dunia ini baik, dan aku adalah isinya. Aku tahu dunia ini kelabu, dan aku...

Aku adalah warnanya.

Aku benci bau kopi yang berselirat dengan susu badam. Aku benci bau kopi yang tak mampu berdiri sendiri. Tapi itu adalah dunia. Dunia adalah kecampuran. Dunia adalah ketidakseimbangan. Dunia adalah timbunan, kemudian ketiadaan. Dunia adalah tugasan yang akan ada saja yang belum bersentuh. Dunia adalah hati yang kau tak tahu bila akan berbolak. Dunia adalah kopi kosong, pahit, kemudian kau isikan dengan gula, mahupun susu badam. Dunia adalah apa yang kau isikan.

Dunia adalah apa yang kau isikan.

Mungkin yang kau bencikan itu paling manis buatmu, tanpa kau tahu. Mungkin yang paling kau benci itu adalah dari kacau tanganmu.

Kau mungkin tak lagi suci, tapi kau juga semakin tahu dari kesalahan.

Malam. Bulan akan kekal pada orbit. Mentari bersinar dalam gelap. Kau tahu harapan?

Ya, itu mentari.

Mentari masih kekal bersinar walau dalam kegelapan walau mediumnya bulan. Tuhan masih melihat kesucian kau asal kau tahu, Dia mahukan kau. Cintakan kau.

Malam.

Kau tak lagi suci pada dunia, asal kau suci pada Dia.

0 Comments