Masa dia dah terhenti,
Sedang waktu aku mesti berdetik.

Bagaimana mungkin waktu kita bersenggama bertemu bermain mesra?

Senyum halus bisu punya dia masih terngiang di cuping telinga,
Begitu juga ketawa mengusik yang terpendam tak tertangkap suara,
Juga jegil mata tanda geram saat masa aku biarkan lepa.

Tapi dia dah tiada.

Kenapa masih aku tunggu dia apabila makanan dah sedia terhidang di meja?
Masih masakkan bubur kacang merah kesukaan dia bila aku tak pernah ada lidah yang sama?
Masih terasa rajuknya yang  meruntun jiwa bungkam tak bernada?

Rindu apabila tiada yang bertanya siapa yang pertama aku cinta.
Sakit atma meredah parah,
Siapa yang mampu lihat nanah dan darah?

" Sayang, cinta pertama itu cinta Ilahi. Maka jagalah diri,"

Itu pesan dia sebelum pergi.

Tapi sayang, aku baru mencari Ilahi. Dulu cuma kamu cinta di hati.
Bodohnya terasa bila berkasih tanpa asas syurgawi.

0 Comments